Po jakie zabawki dla dzieci warto sięgać?
Dzieci żyjące w obecnych czasach posiadają wiele zabawek. Nie wszystkie są odpowiednie dla ich rozwoju. Po jakie zabawki dla dzieci warto sięgać, by nie tylko sprawiać przyjemność pociechom, ale również dbać o ich harmonijny rozwój?
Ludzie jako zabawki dla dzieci
Człowiek jako zabawka? Brzmi to nieco kontrowersyjnie. Oczywiście nikt nie zachęca do tego, by uczyć dzieci przedmiotowego traktowania innych osób. Prawda jednak jest, że dzieci do prawidłowego rozwoju tak naprawdę nie potrzebują dużej ilości zabawek. Najważniejsze dla nich są interakcje z innymi ludźmi. W pierwszych miesiącach najbardziej istotna dla maluszka jest mama, w wieku przedszkolnym są to przyjaciele z grupy. Obserwując innych ludzi, malec naśladuje ich i nabywa odpowiednie kompetencje społeczne. Rola człowieka w rozwoju dziecka jest więc nieoceniona.
Zabawki dla dzieci interaktywne
Mnóstwo rodziców odczuwa wyrzuty sumienia, gdyż ich zdaniem nie poświęcają swoim pociechom odpowiedniej ilości czasu. Zapracowani i zabiegani sięgają więc po zabawki dla dzieci, by zapełnić maluchom wolne chwile. Często dorośli decydują się na zabawki dla dzieci interaktywne, które mówią, grają lub się ruszają. To wspaniała alternatywa dla tradycyjnych zabawek, nie należy jednak przesadzać z ich ilością. Okazuje się, że dzieci odczuwają nadmiar bodźców. Głośna muzyka oraz migające światełka to ogromna stymulacja, która często negatywnie wpływa na maluchy. Stają się one rozzłoszczone, płaczliwe. Warto mieć ten fakt na uwadze, wybierając zabawki dla dzieci.
Zabawki dla dzieci tradycyjne
Do tradycyjnych zabawek dla dzieci, które towarzyszą nam od lat, radując nowe pokolenia, należą m.in. lalki, klocki oraz pluszaki. Zabawa nimi zależy od wyobraźni pociechy. Wszystkie pozytywnie wpływają na rozwój, np. klocki poprawiają wyobraźnię przestrzenną, motorykę małą i dużą. Zabawa pluszakami oraz lalkami pozwala trenować kompetencje społeczne, oraz pomaga dzieciom w wyregulowaniu nadmiaru emocji. Dzieci po zabawie stają się spokojniejsze.